Sponsor

Kamis, 30 Maret 2017

Mengenal sedikit tentang komputer

PERKEMBANGAN KOMPUTER

Perkembangan teknologi dari masa kemasa memang sudah canggih, yang dulunya hanya orang-orang tertentu yang bisa menggunakannya, karena bahasa yang digunakan sulit untuk di pahami, tetapi sekarang pada generasi keempat ini komputer tersebut sudah bisa di gunakan oleh siapa pun mulai dari anak kecil, pemuda, orang dewasa pun sudah bisa menggunakannya karena bahsa yang digunakan mudah dipahami. Kita dapat mengetahui ciri-ciri komputer generasi keempat yaitu
1.       Digunakannya LSI, VLSI, ULS
2.       Digunakannya Mikroprosesor

Dan selanjutnya adalah komputer generasi kelima, tetapi komputer ini belum terwujud karena komputer generasi kelima merupakan komputer impian masa depan, komputer tersebut diperkirakan mempunyai unit pengolahan yang bekerja secara serentak untuk menyelesaikan lebih dari satu masalah dalam waktu bersamaan, juga mempunyai memori yang besar.
Inilah salah satu contoh komputer masa depan
1.       Mengendalikan komputer dengan pikiran

Sejarah penciptaan komputer bermula dengan terciptanya alat-alat perniagaan, seperti

Abakus yang sekarang ini dilakukan oleh komputer. Pada zaman dahulu pengiraan dilakukan dengan menggunakan jari, manik, kayu dan kulit kerang. Dengan terciptanya Abakus 5000 tahun yang lalu telah memudahkan ahli perniagaan dalam proses pengiraan asas campur, tolak dan darab.Ia telah digunakan secara meluas oleh ahli perniagaan China, Turki dan Yunani.
Blaise Pascal merupakan seorang ahli saintis dan matematik Perancis yang di lahirkan pada tahun 1623. Pada tahun 1642, beliau telah merekacipta satu mesin pengiraan  mekanikal yang pertama mengikut prinsip persepuluhan.
George Boole adalah seorang ahli matematik Inggeris pada tahun 1815-1864. Beliau telah mengembangkan konsep logik algebra True/False. Beliau juga telah memperkenalkan simbol matematik dan asas kepada penggunan dalam merekabentuk litar logik dalam komputer.
Charles Babbage dilahirkan pada 1792, merupakan seorang ahli matematik dan perekacipta. Beliau telah membina “The Difference Engine” yang boleh menyelesaikan pengiraan sifir matematik. Kemudian beliau telah memikirkan satu penciptaan mesin lain iaitu “Analytical Engine” yang diharapkan dapat melaksanakan pengiraan yang pelbagai. Malangnya mesin tersebut tidak sempat dibina semasa hidupnya. “Analytical Engine” mempunyai ciri-ciri komputer pada masa sekarang iaitu mempunyai peranti input, secondary storage, Processor, unit kawalan dan peranti output.
 

0 komentar:

Posting Komentar

Diberdayakan oleh Blogger.

Facebook

gerbang logika dan jenis-jenisnya

GERBANG LOGIKA DASAR   DAN JENIS-JENISNYA  Pengertian Gerbang Logika Dasar  atau dalam bahasa inggris di sebut dengan Logic Gate adal...

Cari Blog Ini

Blog Archive

Latest Posts

Videos

Technology

Sports

Business

Header Ads

html

Nature

Comments

About Sure Mag

Pages

Most Popular